Πέμπτη, 6 Μαρτίου 2014

διαβάστε το άρθρο μου, στο mysalonika.gr

http://www.mysalonika.gr/articles_product.php?category=194&article=12416 Eπιλογή σωστών παιχνιδιών για παιδιά με ειδικές ανάγκες Συντάκτης: Ηλιάνα Βολονάκη, 04/03/2014 17:50 Τα παιδιά με ειδικές ανάγκες έχουν τις ίδιες βασικές ανάγκες με τα άλλα παιδιά.
Δείχνουν το ίδιο ενδιαφέρον για τον κόσμο τους. Ένα τέτοιο παιδί μπορεί να απαιτεί επιπλέον υποστήριξη με βάση τις ατομικές του ανάγκες, αλλά δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζεται σαν να είναι διαφορετικό. Ωστόσο, η επιλογή ενός παιχνιδιού για κάθε παιδί αρχίζει με δύο κριτήρια. Πρώτον, μαθαίνοντας τι ενδιαφέρει το παιδί και, δεύτερον, με την αξιολόγηση του επιπέδου δεξιοτήτων του. Επιλέξτε ένα παιχνίδι που είναι κατάλληλο για την ηλικία του και θα κινήσετε το ενδιαφέρον του παιδιού, τη δημιουργικότητα και το ένστικτο εξερεύνησης. Θα πρέπει να δώσετε παιχνίδια με τα οποία είναι σε θέση να παίξουν. Θέλουν να μάθουν και να απολαύσουν δραστηριότητες, όπως το να πάνε στο πάρκο, να διαβάσουν εικονογραφημένα βιβλία, να παίξουν παιχνίδια και να ψυχαγωγηθούν. Αυτά τα παιδιά πρέπει να βιώσουν την επιτυχία και να μάθουν πώς να αντιμετωπίζουν τις αποτυχίες. Το να βοηθήσει κανείς ένα παιδί να βιώσει την επιτυχία μέσα από το παιχνίδι έχει σημαντική επιρροή στην ανάπτυξη του εγκεφάλου. Στην πραγματικότητα, οι ερευνητές έχουν βρει μια άμεση σχέση μεταξύ της λειτουργίας του εγκεφάλου και της αύξησης του επιπέδου στρες που προκαλείται από μια ήττα κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού και άλλων δραστηριοτήτων. Τα παιχνίδια που είναι κατάλληλα για το αναπτυξιακό στάδιο και τις ικανότητες ενός παιδιού, το βοηθούν να εξασφαλίσει επαναλαμβανόμενες επιτυχίες, να βελτιώσει τη λειτουργία του εγκεφάλου και να ενισχύσει την αυτοεκτίμησή του. Τα εκπαιδευτικά παιχνίδια για αυτά τα παιδιά ενισχύουν τις δεξιότητες του παιδιού στην αισθητηριακή, κινητική και γνωστική του ανάπτυξη. Όλα τα παιδιά μπορούν να επωφεληθούν σε μεγάλο βαθμό από τα παιχνίδια όσον αφορά τις θεραπευτικές, εκπαιδευτικές και ψυχαγωγικές τους ιδιότητες. Τα παιχνίδια θα πρέπει να επικεντρώνονται στη δράση, προσελκύοντας την προσοχή του παιδιού. Τα παιδιά με ειδικές ανάγκες είναι παιδιά όλων των δυνατοτήτων, πολιτισμών, φυλών και οικονομικών υποβάθρων. Όπως όλα τα παιδιά, έχουν ατομικά ενδιαφέροντα, συμπάθειες και αντιπάθειες. Ορισμένα παιδιά με ειδικές ανάγκες έχουν σωματικές αναπηρίες, διαταραχές ομιλίας ή άλλες αναπτυξιακές καθυστερήσεις ή ακόμα και πρόβλημα στην αλληλεπίδραση με άλλα παιδιά ή ενήλικες. Τα παιδιά με αυτισμό έχουν συχνά μερικές ασυνήθιστα ενισχυμένες δεξιότητες, όπως η επίλυση γρίφων ή τα καλλιτεχνικά σχέδια, ενώ μπορεί να είναι εντυπωσιακοί κτίστες με τουβλάκια και εξαιρετικοί στον υπολογιστή. Τα παιχνίδια για παιδιά με αυτισμό θα πρέπει να διεγείρουν όλες τις αισθήσεις. Τα αυτιστικά παιδιά απολαμβάνουν τη μουσική που προσφέρει ακουστική διέγερση και εικονογραφημένα βιβλία, τα οποία βελτιώνουν την οπτική αντίληψη. Τα παιχνίδια αφής εκθέτουν τα παιδιά σε μια ευρεία ποικιλία υφών. Περιλαμβάνουν τους πίνακες άμμου και νερού, μπάλες για ζούληγμα, πλαστελίνη και ζωγραφική με τα δάκτυλα. Για να αναπτυχθούν οι αδρές κινητικές δεξιότητες των παιδιών μπορούμε να πάρουμε μπάλες που αναπηδούν, παιχνίδια με λάκτισμα, παιχνίδια ιππασίας και κούνιες. Στα παιχνίδια για τη βελτίωση των λεπτών κινήσεων περιλαμβάνονται τα παζλ, τα παιχνίδια συγκέντρωσης, οι ταξινομήσεις σχημάτων και οι χάντρες. Τα παιδιά με δυσλειτουργία αισθητηριακής ολοκλήρωσης αντιμετωπίζουν δυσκολίες με δεξιότητες, όπως το δέσιμο των κορδονιών ή το ποδήλατο, τα οποία μπορεί να είναι δύσκολα δεδομένου ότι αφορούν ακολουθίες κινήσεων. Τα παιχνίδια υποβοήθησης αυτών των τομέων περιλαμβάνουν κατασκευή παιχνιδιών και κτίσιμο με τουβλάκια. Ο συντονισμός χεριού και ματιού μπορεί να βελτιωθεί με δραστηριότητες όπως το χτύπημα μιας μπάλας με ένα ρόπαλο, το σκάσιμο φυσαλίδων και η ρίψη και το μάζεμα μπάλας και μπαλονιών. Επιπλέον, μπορούν να επωφεληθούν από την ενασχόληση με κάποιο μουσικό όργανο. Είναι σημαντικό, φίλοι και φίλες μου, σύμφωνα με παιδοψυχολόγους, για τα παιδιά με ειδικές ανάγκες να παίζουν συχνά, επειδή οι σωματικές αναπηρίες μπορεί να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στα συστήματα κίνησης ενός βρέφους ή μικρού παιδιού, που περιορίζουν την ικανότητά του να εκτείνει το χέρι, να καθίσει, να σταθεί ή ακόμη και να κινηθεί με κάθε τρόπο. Κατά την αγορά ενός παιχνιδιού για ένα παιδί με σωματική αναπηρία, βεβαιωθείτε ότι το προϊόν είναι απλό στη χρήση και παρέχει μια σαφή σχέση αιτίας-αποτελέσματος, την οποία το παιδί να μπορεί να αντιληφθεί. Θα πρέπει να έχει μεγάλα κουμπιά ή άλλα εύκολα στη χρήση εξαρτήματα. Βέβαια, δεν πρέπει να ξεχνούμε, αγαπημένοι μου και τα παιδιά με διαταραχές ακοής, πού πρέπει να κληθούν να απορροφήσουν περιβαλλοντικές πληροφορίες για να απολαύσουν πλήρως τα παιχνίδια τους. Έτσι, κατά την επιλογή παιχνιδιών για τα συγκεκριμένα παιδιά, βεβαιωθείτε ότι η ένταση του ήχου μπορεί να ενισχυθεί, αν είναι ένα προϊόν με φωνή ή παράγει θόρυβο. Τόσο τα φωτεινά χρώματα, όσο και ο έντονος φωτισμός ενισχύουν την όραση και προκαλούν αισθητηριακή διέγερση. Η υφή των παιχνιδιών είναι καίριας σημασίας για τα παιδιά με απώλεια ακοής, επειδή η αίσθηση του παιχνιδιού μπορεί να αυξήσει την εκτίμησή τους. Από την άλλη, τα παιδιά με προβλήματα όρασης απολαμβάνουν τα παιχνίδια που λειτουργούν με απλό τρόπο, παράγουν οικείους ήχους και έχουν μεγάλα, πτυσσόμενα μέρη ή άλλες ανάγλυφες υφές και σχήματα. Παιχνίδια που εκπέμπουν διακριτικό άρωμα ή παρέχουν ακουστικές οδηγίες, δονήσεις και θορύβους. Αστραφτερά, έντονα χρώματα! Παιδιά με νοητική υστέρηση, αγαπημένοι μου, απολαμβάνουν συχνά δραστηριότητες που αφορούν ταξινόμηση, καταμέτρηση, προσδιορισμό και προγραμματισμό. Παιχνίδια που τα προκαλούν να συμμετέχουν και να σκέφτονται είναι ιδανικά. Μερικά παιχνίδια που μπορείτε να επιλέξετε για παιδιά είναι ο πηλός και η πλαστελίνη, οι νερομπογιές, τα παιχνίδια άλματος, τα παιχνίδια με μπάλα, με κάρτες και τα παιχνίδια ψαρέματος. Ας δώσουμε, λοιπόν, μεγαλύτερη αξία... Είναι ανθρώπινη οργανισμοί, με ανάγκες και ελπίδα, για ζωή, όπως όλοι μας, άλλωστε!